Titulní obrázek

Ford pracuje na karbonové kapotě

Americký Ford představil na akci Composites Europe v německém Düsseldorfu prototyp stříbrného Focusu kombi s karbonovou kapotou. Ta je o polovinu lehčí. Karbonové kapoty chce využít i u jiných levnějších modelů.

Zatím se jedná o poměrně drahý materiál, ale produkce ve větším množství jej zlevní. Nehledě k dalším výhodám: s karbonovými díly klesne hmotnost vozu a tím i spotřeba paliva. Karbon je sice křehký, ale pětkrát pevnější než ocel. Na impregnaci polotovaru (textilie) Ford používá resin, tedy pryskyřici. Mezi dvěma vrstvami uhlíkových vláken je v kapotě instalovaná speciální pěna, která zmírňuje následky zranění chodců při srážce. Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu Hightech.NRW, který odstartoval v září 2010 díky vedení spolkové země Severní Porýní-Westfálsko. Jeho úkolem bylo a stále je právě vyvinout levnější metodu pro výrobu karosářských dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), které mohou být lakovány a hlavně, jejich výroba bude mnohem kratší než dnes.

Povinné ručení online: neobíhejte pojišťovny a nezvěte si domů pojišťovací poradce? Využijte sjednání povinného ručení online přes internet. Ušetříte drahocenný čas, v kalkulátoru pojištění naleznete optimální sazbu pro vaše vozidlo a navíc výrazně ušetříte.

Ford v tomto ohledu spolupracuje s Ústavem automobilního a dopravního inženýrství univerzity v německých Cáchách (Aachen) a dále s firmami Henkel, Evonik, IKV, Composite Impulse a Toho Tenax. Projekt poběží až do září 2013. To ovšem není vše. Na začátku tohoto roku uzavřela automobilka partnerství se společností Dow Automotive Systems. Zmenšení hmotnosti vozidla může přinést obrovské výhody pro spotřebu paliva, ale proces pro rychlou a cenově dostupnou výrobu automobilových dílů z uhlíkových vláken ve velkých počtech nikdy nebyl k dispozici.

Existují dva způsoby, jak snížit spotřebu energie ve vozidlech: zlepšení účinnosti přeměny energie paliva na pohyb a snížení množství práce, kterou musí vykonat pohonné jednotky Ford našel recept na první problém konverze v podobě downsizingu motorů díky řadě EcoBoost. Jeho součást tvoří také elektromobily. Snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky jsou pak klíčem k redukci zátěže. Osobní fordy s karbonovými kapotami si určitě nebudeme moci koupit příští rok.